نهان کودک

روزبخیر

امیدوارم که از شعری که براتون گفتم خوشتون بیاد.

نهان کودک

چون که بینم کودکی را من کنون          و زدرونم کودکی آید برون

درزبانش مهر با پیوندگی          درنگاهش عشق زیبا٬ زندگی

دردلش خالی زکین هر غمی          سینه اش دنیای پرمهری همی

اشک او تمثیل آتش در نی است         خنده اش چون جان دنیا زنده است

گربه او گویی چرا از بهر چی            گویدت من خواهم این را نکته چی

زندگی در او به سهل است بی خطا             میکند نیکی به هر کس بی جفا

گر کند خشمی زآزار کسی        می رود از او برون در اندکی

همچو کودک باش ای اهل خرد            تا رها گردی زهر چه بند بد

عشق کودکی

یادم هست که چگونه گذشت و رسیدم تا اینجا.

شاید الان که نگاه میکنم بگم اگر این کارو کرده بودم یا این طوری دیده بودم جای بهتری بودم.

از ای شایدها واگرها و اما ها زیاد میاد تو زندگی .

وقتی بچه هارو میبینم میگم به تنها چیزی که فکر نمیکنن آینده است.

هرلحظه براشون هر چی حضور پیدا کنه همون کارو میکنن .

نه به این فکر میکنن که زشت یا بده نه به اینکه دیگران چی میگن یا چی فکر میکنن.

باور یعنی چی؟ چی اتفاقی در انتظاره ؟ چه کاری رو انجام بدم؟ و چی چه چرا ....

نه دنبال دلیل می گردن نه براش دلیل می سازن.

نه میخوان که کسی رو سرکوب کنن نه میخوان که کسی بهشون زوربگه.

دنیای جالبیه.

خوب که به بچه ها نگاه میکنی میبینی که خودتم اینجوری هستی ولی نمیخوای بقیه بفهمن و سر از کارت در بیارن

شاید اگه بفهمن قضاوت کنن مسخره کنن دلیل بخوان و ...

شاید خیلی ها بگن ولی منم میگم هیچ چیز بهتر از شفاف بودن نیست و هیچ کاریم بهتر از تو لحظه بودن نیست

همین که بدونی هستی برای هرچیکه میخوای باشی جاری و روانی  

رفتار دیروز و اکنون ما

 

رفتار و شخصیت اکنون ما، برگرفته از کودکی ماست

 

اگر ترسو، خسیس، بخشنده، گوشه‌گیر، اجتماعی و... هستیم،ریشه‌اش در کودکی است.

 

محیط‌اجتماعی و خانواده تاثیری فوق‌العاده بر رفتار کودک دارد. برخورد پدر و مادر با یکدیگر و فرزند خود، تمایلات و گرایشات کودک در همسالان خود از عمده دلایل تاثیرپذیری کودک می‌باشد.

با مطالعه در زمینه شناخت رفتار کودکان و مدیریت و رفتار فرزند خود تا حدود زیادی می‌توانیم فرزند خود را از این ترس‌ها و محدودیت‌ها که در بزرگسالی گریبانش را می‌گیرد و مانع از رشد و شکوفایی توانایی‌ها و ارزش‌های فرد در بزرگسالی می‌شود، جلوگیری کرد.

با رفتار صحیح و منطقی می‌توانیم سلامتی روانی کودکان‌مان را تضمین کنیم. باشد که با الگوی صحیح رفتاری، فرزندانی از نظر روانی سالم و در نهایت اجتماعی سالم‌تر داشته باشیم.

 

در لینک ادامه مطلب مطلبی با عنوان ذیل قرار دارد که خواندن آن را نیز پیشنهاد می‌کنم 

  • چگونه کودکی می‌خواهیم

 


ادامه نوشته

سخن زندگی

 

شعری برای زیستن

 

 ،Nancye Simsبرگردان: دکتر مهدی مقصودی

 

از کتاب: بارانی باید تا که رنگین کمانی برآید...

 

حرمت اعتبار خود را

هرگز در میدان مقایسه خویش با دیگران مشکن!

 

که ما هر یک یگانه‌ایم

موجودی بی‌نظیر و بی‌تشابه.

 

و آرمان‌های خویش را

به مقیاس معیارهای دیگران، بنیاد مکن!

 

تنها تو می‌دانی که «بهترین» در زندگانیت

چگونه معنا می‌شود.


ادامه نوشته

نقاشی بچه‌های مهدکودک

 

   

رمز گشایی از نقاشی کودکان

 هر اثر فرهنگی حامل پیامی است و از این دست است نقاشی کودکان. کودکان با هنرمندی تمام، آن‌چه را که در ضمیر ناخودآگاه دارند و احتمالاً باعث ناراحتی، اضطراب و یا شادی‌شان می‌شود، از طریق نقاشی بیان می‌کنند.

کودکان در نقاشی، همانند خواب و رویا، خود را از ممنوعیت‌ها رها می‌سازند و در حالتی ناخودآگاهانه ژرف‌ترین محتویات درونی خود را درباره مسائل، کشفیات و دلهره‌هایش به صورت عریان بیان می‌کنند. از این رو تحلیل و بررسی نقاشی کودکان، دریچه‌ای را به روی جهان اندیشه کودک می‌گشاید که با بهره‌گیری از آن می‌توان روان کودک را شناخت.

اولین علائمی که کودک بر روی کاغذ ترسیم می‌کند، بیشتر بر اثر ضربه‌زدن مداد بر روی کاغذ به وجود می‌آید، بعد خط‌خطی‌کردن را می‌آموزد. خطوط درهم‌و‌برهمی که کودک در سن 16 تا 18 ماهگی رسم می‌کند کم‌کم جای خود را به دو اثر گرافیکی مشخص‌تر می‌دهد که یکی خط نوشتن و دیگری خط‌نگاری است.

او در دو تا سه سالگی برای خطوط و دایره‌هایی که می‌کشد اسم می‌گذرد. در این دوران، دیگر خط‌نگاری کودک، فقط برای لذت بردن از حرکت یا فشار مداد بر روی کاغذ نیست، بلکه او مایل است احساسات درونی خود را که در ارتباط با تجربه‌های زندگی کوتاه‌مدتش به دست آورده بیان کند.

و سرانجام در چهار سالگی خط‌نگاره‌های او جمع و جور می‌شوند و حتی برای بزرگسالان نیز معنی پیدا می‌کنند. در این سن شمایی از آدمک و گاهی هم بعضی از حروف الفبا نمایان می‌شود. بدین‌گونه کودک مرحله خط‌خطی‌کردن را به طور کامل پشت سر می‌گذارد و وارد مرحله تمثیلی می‌شود.

از این مقطع، ضمن تمجید از کودک، باید هنرمندانه از او بخواهیم تا نقاشی خود را شرح دهد. کودک بهتر از هر کسی می‌داند که چه چیز را خواسته در نقاشی خود بیان کند. مثلا بپرسیم این خانواده‌‌ای را که کشیدی برای من تعریف کن. اینا کجا هستند؟  چی کار می‌کنند؟ در این میان نقش، جنس و سن هر یک از اشخاص را هم از کودک جویا می‌شویم. می‌توان پرسید در این خانواده کدام یک از همه مهربون‌ترهستند؟ کدوم یک از همه خوشبخت‌تره؟ کدوم یک از همه کمتر خوشبخته؟ در این خونواده کی از همه بهتره؟ و در برابر هر جواب از کودک می‌پرسیم چرا؟

البته به فرایند ترسیم نیز باید توجه ‌کرد پاره‌ای از کودکانی که دچار وقفه یا بازداری هستند از همان ابتدا می‌گویند که قادر نیستند نقاشی کنند. و گاهی در اواسط نقاشی دچار مکث‌هایی می‌شوند که این بازداری‌ها و مکث‌ها می‌تواند ما را به معانی متفاوتی برساند. این که نقاشی در چه قسمتی از کاغذ و با چه شخصی آغاز شده دارای اهمیت است. مدت زمانی که برای ترسیم هر یک از اشخاص نقاشی اختصاص می‌یابد و دقتی که در مورد جزئیات به کار بسته می‌شود و یا گاهی تمایل وسواس‌آمیزی که در بازگشتن به قسمت معینی از نقاشی مشاهده می‌گردد در شمار نکات مهمی هستند که باید در نظر گرفته شوند. همچنین باید واکنش‌های عاطفی کودک در حین رسم نقاشی را نیز مورد توجه قرار داد.

اگر کودک خانواده خود را نقاشی کرده باشد، اطلاعات ارزنده‌ای در مورد رابطه‌اش با والدین، خواهران و برادرانش بیان کرده است. البته این کشفیات جنبه احتمالی دارد و نمی‌توان آن را با یقین پذیرفت. خط پر نیرو و پررنگ، به معنای نیرومندی کشاننده‌ها، شهامت، خشونت یا رهاسازی غریزی است، در حالی که یک خط کم‌رنگ، مبین کشاننده‌های ضعیف، ملایمت، کم‌رویی یا وقفه غرایز است. ناحیه پایین صفحه، ناحیه غرایز بنیادی صیانت‌ذات و ناحیه منتخب خسته‌ها، روان‌آزردگان، توان زدوده و افسرده‌هاست. ناحیه بالای صفحه، ناحیه گسترش تخیلات و ناحیه افراد آرمان‌نگر و رؤیا‌پرداز است. ناحیه چپ، ناحیه گذشته است و ناحیه آزمودنی‌هایی است که به سوی کودکی خود بازگشته‌اند. و ناحیه راست، ناحیه آینده است. جهت نقاشی از چپ به راست، نشان‌دهنده یک حرکت طبیعی پیش‌رونده است، در حالی که ترسیم از راست به چپ، به منزله یک حرکت واپس‌رونده تلقی می‌شود.

هرگاه کودک خواه با کوچک کشیدن خود، خواه با ترسیم خود با فاصله یا پایین‌تر از دیگران و خواه با نامهربان‌تر یا کمتر خوشبخت‌تر دانستن خود به کم‌ارزنده ساختن خویشتن مبادرت می‌ورزد به دلیل آن است که احساس اضطراب گنهکاری بر او غلبه دارد. در موارد افراطی که درحقیقت بندرت مشاهده می‌شوند، این حالت تا آنجا پیش می‌رود که کودک خود را از نقاشی حذف می‌کند.

اگر فردی از اعضای خانواده را با تزئین لباس، ترسیم کلاه، عصا، چتر، کیف و ...مورد توجه قرار داده باشد حاکی از نوعی رابطه است همچنان که اگر یکی از اعضای خانواده ترسیم نشده باشد. خط‌زدن اشخاص ترسیم شده نیز نوعی تقابل را نشان می‌دهد. سمبل‌هایی مثل خورشید، ماه‌، ، ماشین، حیوانات، درخت و سبزه‌زار و خانه به صور مختلف نیز حامل پیام‌هایی هستند که باید مد‌نظر قرار گیرد.

بار دیگر باید تاکید کرد این شناخت یقینی نیست اما نشانه های خوبی است که ما را در ذهن‌خوانی فرزندان کمک می‌کند از این رو توجه پدر و مادرها به این نشانه‌ها مورد تاکید قرار می‌گیرد.

در لینک ادامه مطلب ذیل چند مطلب با عناوین ذیل قرار دادم که خواندن آن را نیز پیشنهاد می‌کنم.

  • چکیده کتاب نقاشی کودکان

  • مامان نقاشی منو نگاه کن

  • نقاشی کودکان و کارکردهای آن

  •  حقیقت نقاشی کودکان
  • نقاشی کودک بیانگر شخصیت درونی 


ادامه نوشته

بچه‌های یک مهدکودک

 

بدون شرح

                           


ادامه نوشته

بازدیدی از یک مهد

 

مهد کودک‌ها فقط مهد کودک نیستند

امروز توفیق آن را یافتم تا با هماهنگی قبلی بازدیدی از یک مهدکودک داشته باشم، ارتباط برقرارکردن با بچه‌هایی که نه من آن‌ها را می‌شناختم و نه آن‌ها من را، تجربه زیبا و نویی بود

داشتند با اسباب‌بازی هایشان بازی می‌کردند، برخی اما تنها، بگونه‌ای که حتی دیگران را به حریم خود راه نمی‌دادند، به نظرم داشتند تجربه مالکیت داشتن را زندگی می‌کردند، برخی اما به راحتی پذیرا بودند.

دقایقی گذشت تا ما را پذیرفتند از نشستن کنار بچه‌ها و صحبت کردن شروع شد و در نهایت با خرید  چند مداد شمعی و شکلات آن‌ها را وارد دنیای نقاشی کردیم، خودمان نیز نقاشی کشیدیم نقاشی‌ها بیشتر منظره خانه و آدم و ماشین بود. همن طور آرام آرام وارد حریمشان شدیم بگونه‌ای که در پایان تمامشان پذیرای ما بودند، دلمان نمی‌خواست برنامه را ترک کنیم اما....

مربیان نیز که در گوشه‌ای از اتاق حرکات ما را با خنده دنبال می‌کردند در پایان از این که ما توانسته بودیم با بچه‌ها ارتباط برقرار کنیم خوشحال بودند. یکی‌شان می‌گفت ما در بین خود مربی مرد نداشتیم، ناخودآگاه مطلبی در خصوص نیمکره راست و چپ به ذهنم خطور کرد.

 

مغز از دو نيمكره تشكيل شده است كه هر نيمه سمت مقابل بدن را كنترل ‏می‌‏نمايد نيمكره چپ مغز رياضيات، زبان و ارتباط كلامي، منطق، بررسي وتجزيه‏ وتحليل و نويسندگي را در بر دارد. و نيمكره راست مغز تصور وتجسم، شناخت رنگ، موسيقي، وزن وآهنگ،خيالات وآرزوها را.

حال به نظر شما این مربیان در تمرینات خود کدام بخش نیمکره را بیشتر تقویت می‌کنند. در تربیت خانوادگی مرسوم به صورت ناخودآگاه  نیمکره راست مغز زنان  و نیمکره چپ مردها بیشتر تقویت می‌شود

آخر این که در سنین پایین تحول پذیری کودکان بسیار بالا است، اگر از این دوران  حس اعتماد به نفس، نحوه ارتباط موثر و خلاقیت کودکان تقویت شود قطعا این‌ها در آینده هم عامل خواهند بود و هم توانایی اتکای متقابل به دیگران را خواهند داشت و این در موفقیت نقش بسزایی دارد.


 

نحوه آشنایی با کودک درون

 

من و کودک درونم

تا دو سال پیش با مفهومی بنام کودک درون آشنا نبودم تا این که حوادث زندگی و بن بستی که در کار، تحصیل و ارتباطاتم با دیگران بوجود آمده بود من را واداشت تا به درخواست دوستم دوره آموزشی موسسه بنیان را بگذرانم

موسسه بنیان که امسال ۱۵ سال از فعالیتش در ایران می گذرد در این دوره ‌ا فضایی را بوجود می‌آورد تا انسان‌ها تجربه و کشف گوهر وجود خویش را داشته باشند

از آن پس با خودم بیشتر آشنا شده‌ام و در سطح دیگری خودم را زندگی کردم و قطعا امروز بر خودم تکلیف می‌دانم تا دیگران را نیز با این دوره‌ها آشنا کنم و دعوتی باشم برایشان. بنیان یک مقطع زمانی مشخص در فضای زندگی است. فضایی که شخص با انتخاب خویش به خود فرصت می‌دهد که چگونگی بودن خود را در هر واقعه‌ای تجربه کرده نسبت به خود و دیگران شناخت پیدا کرده و با بکار بردن آن در زندگی موفق و موثر بودن را تجربه می‌کند 

برای اطلاع در مورد دوره ها با تلفن موسسه  ۸۸۷۷۹۳۷۳ تماس بگیرید


ارتباط با کودک درون

 

چقدر با کودک درون خود ارتباط برقرار کرده‌ایم

ما بزرگ‌ها هم گاهی وقت‌ها هوس کودکی‌مان رو می‌شود می‌خواهیم مانند کودکان بخندیم و بازی کنیم  می‌خواهیم بی‌دلیل شاد باشیم و با همه مهربان، می‌خواهیم تاب بخوریم و کسی ما را نوازش کند اما چند دقیقه بعد خود را سانسور می‌کنیم و به خود می‌گوییم بچه شدی .

بچگی دوران زیبایی است البته اگر بزرگ‌ترها بگذارند بچگی کنیم اما اگر انتظار این باشد که مانندشان بزرگ باشیم دیگر بچگی زیبا نیست دوران سرزنش و نصیحت و انتقاد و تقلید و زورگویی و هزاران چیز دیگر است

در این وبلاگ از کودکی خواهم نوشت از کودک درونی که در وجود هر فردی هست و مدام فریاد می‌زند که بگذار نمایان شوم. فراموش نکنید هر فردی مسئول مراقبت از کودک درون خویش است.