آموزش و پرورش كشور در دو مقطع

طبق اخبار منتشره در جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش حذف مقطع راهنمایی و تغییر ساختار آموزشی به دو دوره 6 ساله به تصويب رسيد.

راستش خیلی برایم جالب است دلایل این تصمیم را بدانم. به نظرم مشکلات نظام آموزشی فعلی بیش از آن که به ساختار برگردد در محتوا گیر افتاده است. و اگر ایرادی به ساختار باشد بیشتر عدم انعطاف‌پذیری آن مورد سوال است نه شکل آن. این در حالی است که در تمام چند دهه اخیر بیشتر توجهات معطوف به ساختار بوده است. کیفیت تدریس و بد و خوب کردن دانش‌آموزان، وابسته کردن یادگیری کودکان به معلمان و عدم وجود نظام‌های مختلف در آموزش و پرورش از جمله موضوعات مهمی است که تاکنون مورد توجه نبوده است.

در مدارس باید استعدادهای کودکان کشف و پرورش یابد این در حالی است که در سیستم فعلی مدیران و معلمان،  دانش آموزان را با ذهنیات شخصی خود به دو گروه با استعداد و بی‌استعداد، خوب و بد و غیره تقسیم‌بندی می‌کنند و از این طریق همان استعداد را نیز کور می‌کنند. باید همه عمیقا به این باور برسیم که استعداد در همه هست و هر کس باید به نسبت استعدادی که دارد پیشرفت کند نه آن که افراد خود را با فرد برتر یا شاخص مقایسه کنند

درسیستم موجود یادگیری وابسته به معلم می‌شود در خانه نیز یادگیری وابسته به پدر و مادر و احیانا معلم سرخانه می‌شود در حالی که بایستی از همان ابتدا بچه‌ها یاد بگیرند بخشی از دروس را خود بخوانند